Kiss, Balázs and Szabó, Gabriella and Bene, Márton and Nábelek, Fruzsina (2020) Political communication in Hungary, 1990 to 2015. [Data Collection]
Abstract
A kutatás a hálózatelemzés, de főképpen a társadalomszemiotika módszerének az alkalmazásával teljes képet ad a magyarországi politikai kommunikáció 1990-től 2015-ig tartó időszakáról. Számba veszi a honi politikai kommunikáció fő aktorait, ügyeit, metaforáit és diskurzusait, csatornáit és látványvilágát. Elvégzi a politikai kommunikáció időbeli szakaszolását, éspedig a következőképpen: 1. 1990 – 1997: az intézményes politikai szereplők a médián keresztül próbálják eljuttatni üzeneteiket az állampolgárokhoz. 2. 1997 – 2006: az intézményes politikai szereplők egyre több médián kívüli, például marketinges eszközt vesznek igénybe a kommunikációjukban. A korszak jellemzője a politikai kommunikáció polarizációja: egymással egyre élesebb hangon kommunikáló két egyenlő méretű politikai tábor létrejötte. 3. 2006 – 2015: a politikai kommunikációban megjelennek az állampolgárok is, és így a folyamatok a korábbinál több szerelőjűvé válnak. Ugyanakkor a politikai kommunikáció centralizálódik, mivel a jobbközép egységessé válik, és ez a pólus képezi a megosztott ellenzék, azon belül a szintén megosztott baloldal fő és egyetlen közös (ellen)pontját. A kutatás több, mint ötven közleményt jelentetett meg: négy kötetet és tíz hazai és hét külföldi folyóirat publikációt, valamint összesen huszonkilenc könyvfejezetet, ezen belül hármat külföldön. Emellett többtucat hazai és külföldi rendezvényen adtak hírt a résztvevő kutatók a kutatásról és az eredményeiről. A kutatók a kutatás során kizárólag nyilvánosan hozzáférhető médiaanyagokat dolgoztak fel, a gyűjtemény három sikeresen kódolt ügy – az 1992-es Csurka tanulmány, az 1994-es választási kampány és az 1995-ös Bokros csomag – kódolási útmutatóit és eredményeit tartalmazza. A három eset dokumentumai a következők: 1. A Csurka-tanulmány esetével kapcsolatos anyagok (1 A Csurka tanulmany eset-416.zip) - a média anyagok listája (excel tábla) - a nyilvánosságban megszólaló politikai szereplők besorolása (excel) - két kódolási útmutató a hivatkozási és a diszkurzív kódoláshoz (word) - a kódolás eredményeit összesítő tábla (excel) 2. Az 1994-es választási kampány anyagai (2 A 94-es kampany eset-416.zip) - a média anyagok két listája (excel) - a nyilvánosságban megszólaló politikai szereplők besorolása (excel) - a kódolás eredményeit összesítő tábla (excel) 3. Az 1995-ös úgynevezett Bokros-csomag anyagai (3 A Bokros-csomag eset-416.zip) - három kódolási útmutató a hivatkozási és a diszkurzív kódoláshoz (word) - a diszkurzív kódolás minta táblája (excel) - a hivatkozási kódolás eredményeit összesítő tábla (excel)
The project is a comprehensive overview of the political communication in Hungary from 1990 to 2015. It uses social semiotics and network analysis as methods. The research defines the main Hungarian political communities as semiotic configurations. The project registers the semiotic resources of the political communications processes according to five dimensions: actors, issues/causes, metaphors/discourses, channels and visuals. The research also delineates the stages of the Hungarian political communication. 1. 1990 – 1997: the institutional political players conveyed their messages through the media to the citizens. They, therefore, tried to capture the main (public) media outlets. 2. 1997 – 2006: the institutional players started to use communications channels developed and used by marketing to avoid the mass media. The stage also brought a fierce communication style within the polarizing political landscape between the big rightist and leftist camps. 3. 2006 – 2015: citizens became much more active players in political communication, through online and offline presence and activities. Political communication centralized because, by the second half of the period, the central right united and became the central player with the rest circling around. On the other hand, the central right became a pole which united the opposition in the negative sense, as a common enemy.
Legal and ethical issues
Minden másodfelhasználás esetében hivatkozza le a TK Kutatási Dokumentációs Központját mint adatdisztribútort, az eredeti kutatás címét és vezetőjét, valamint az adat KDK-beli url-jét vagy DOI-ját! Amennyiben személyes adatokhoz fér hozzá egy KDK-s kutatási forrásban, azok nyilvánosságra hozatala tilos!
Please cite the Centre for Social Sciences, Research Documentation Centre as the distributor of the data, the title of the original research and its research head, and the url or the DOI of the research collection at the RDC! If you encounter any personal data in a source at the RDC, it is prohibited to publish them!
Title in English: | Political communication in Hungary, 1990 to 2015 | ||
---|---|---|---|
Keywords: | politikai kommunikáció, média, kampányok, kormányzati kommunikáció, állampolgári kommunikáció | ||
Keywords in English: | political communication, media, campaigns, governmental communication, civic communication | ||
Subjects: | J Political Science > JA Political science (General) | ||
Divisions: | Institute for Political Science | ||
Research funder: | NKFIH | ||
Depositing User: | Enikő Meiszterics | ||
Date Deposited: | 27 Feb 2020 13:42 | ||
Last Modified: | 27 Aug 2020 19:21 | ||
URI: | https://openarchive.tk.mta.hu/id/eprint/416 | ||
Actions (login required)
|