Political communication in Hungary, 1990 to 2015

Kiss, Balázs and Szabó, Gabriella and Bene, Márton and Nábelek, Fruzsina (2020) Political communication in Hungary, 1990 to 2015. [Data Collection]

Abstract

A kutatás a hálózatelemzés, de főképpen a társadalomszemiotika módszerének az alkalmazásával teljes képet ad a magyarországi politikai kommunikáció 1990-től 2015-ig tartó időszakáról. Számba veszi a honi politikai kommunikáció fő aktorait, ügyeit, metaforáit és diskurzusait, csatornáit és látványvilágát. Elvégzi a politikai kommunikáció időbeli szakaszolását, éspedig a következőképpen: 1. 1990 – 1997: az intézményes politikai szereplők a médián keresztül próbálják eljuttatni üzeneteiket az állampolgárokhoz. 2. 1997 – 2006: az intézményes politikai szereplők egyre több médián kívüli, például marketinges eszközt vesznek igénybe a kommunikációjukban. A korszak jellemzője a politikai kommunikáció polarizációja: egymással egyre élesebb hangon kommunikáló két egyenlő méretű politikai tábor létrejötte. 3. 2006 – 2015: a politikai kommunikációban megjelennek az állampolgárok is, és így a folyamatok a korábbinál több szerelőjűvé válnak. Ugyanakkor a politikai kommunikáció centralizálódik, mivel a jobbközép egységessé válik, és ez a pólus képezi a megosztott ellenzék, azon belül a szintén megosztott baloldal fő és egyetlen közös (ellen)pontját. A kutatás több, mint ötven közleményt jelentetett meg: négy kötetet és tíz hazai és hét külföldi folyóirat publikációt, valamint összesen huszonkilenc könyvfejezetet, ezen belül hármat külföldön. Emellett többtucat hazai és külföldi rendezvényen adtak hírt a résztvevő kutatók a kutatásról és az eredményeiről. A kutatók a kutatás során kizárólag nyilvánosan hozzáférhető médiaanyagokat dolgoztak fel, a gyűjtemény három sikeresen kódolt ügy – az 1992-es Csurka tanulmány, az 1994-es választási kampány és az 1995-ös Bokros csomag – kódolási útmutatóit és eredményeit tartalmazza. A három eset dokumentumai a következők: 1. A Csurka-tanulmány esetével kapcsolatos anyagok (1 A Csurka tanulmany eset-416.zip) - a média anyagok listája (excel tábla) - a nyilvánosságban megszólaló politikai szereplők besorolása (excel) - két kódolási útmutató a hivatkozási és a diszkurzív kódoláshoz (word) - a kódolás eredményeit összesítő tábla (excel) 2. Az 1994-es választási kampány anyagai (2 A 94-es kampany eset-416.zip) - a média anyagok két listája (excel) - a nyilvánosságban megszólaló politikai szereplők besorolása (excel) - a kódolás eredményeit összesítő tábla (excel) 3. Az 1995-ös úgynevezett Bokros-csomag anyagai (3 A Bokros-csomag eset-416.zip) - három kódolási útmutató a hivatkozási és a diszkurzív kódoláshoz (word) - a diszkurzív kódolás minta táblája (excel) - a hivatkozási kódolás eredményeit összesítő tábla (excel)

The project is a comprehensive overview of the political communication in Hungary from 1990 to 2015. It uses social semiotics and network analysis as methods. The research defines the main Hungarian political communities as semiotic configurations. The project registers the semiotic resources of the political communications processes according to five dimensions: actors, issues/causes, metaphors/discourses, channels and visuals. The research also delineates the stages of the Hungarian political communication. 1. 1990 – 1997: the institutional political players conveyed their messages through the media to the citizens. They, therefore, tried to capture the main (public) media outlets. 2. 1997 – 2006: the institutional players started to use communications channels developed and used by marketing to avoid the mass media. The stage also brought a fierce communication style within the polarizing political landscape between the big rightist and leftist camps. 3. 2006 – 2015: citizens became much more active players in political communication, through online and offline presence and activities. Political communication centralized because, by the second half of the period, the central right united and became the central player with the rest circling around. On the other hand, the central right became a pole which united the opposition in the negative sense, as a common enemy.

Legal and ethical issues

Title in English: Political communication in Hungary, 1990 to 2015
Keywords: politikai kommunikáció, média, kampányok, kormányzati kommunikáció, állampolgári kommunikáció
Keywords in English: political communication, media, campaigns, governmental communication, civic communication
Subjects: J Political Science > JA Political science (General)
Divisions: Institute for Political Science
Research funder: NKFIH
Depositing User: Enikő Meiszterics
Date Deposited: 27 Feb 2020 13:42
Last Modified: 27 Aug 2020 19:21
URI: https://openarchive.tk.mta.hu/id/eprint/416

Actions (login required)

View Item View Item

Available files