Kisfalusi, Dorottya and Vit, Eszter and Samu, Flóra and Takács, Károly (2024) The Effect of Discrimination on Student Effort: A Lab-in-the-Field Experiment. [Data Collection]
Abstract
Egy iskolai kísérletben azt vizsgáljuk, hogy az értékelés során diszkriminációt érzékelő középiskolás diákok csökkentik-e erőfeszítéseiket. A kísérletben a tanulóknak több fordulóban kellett megoldaniuk egy feladatot, mellyel az erőfeszítéseiket mértük (real-effort task). A tanulókat véletlenszerűen három csoportba soroltuk: az első csoport igazságos értékelést kapott, a második csoport igazságtalan értékelést kapott, a harmadik csoport pedig csoporthovatartozása alapján kapott igazságtalan értékelést (diszkrimináció, a csoportok a kísérletben alakultak ki). Feltáró elemzésben azt is vizsgáltuk, hogy a diszkriminált diákok közötti kommunikáció hozzájárult-e a teljesítményellenes normák kialakulásához. A kísérletet az észlelt diszkriminációra és a háttérváltozókra vonatkozó kérdőíves kérdések követték.
This study aims to test whether students who perceive discrimination in assessment decrease their efforts. We conducted a lab-in-the-field experiment among upper secondary school students in Hungary, in which students needed to do a real-effort task in several rounds. In a between-subject experimental design, students were randomly assigned to three treatment groups: the first group received a fair evaluation, the second group received an unfair evaluation, and the third group received an unfair evaluation based on their assignment to a group in the experiment (discrimination). In an exploratory analysis, we also examined whether communication between the discriminated students contributed to the formation of anti-achievement norms. The experiment was followed by survey questions about perceived discrimination and background variables.
Legal and ethical issues
Minden másodfelhasználás esetében hivatkozza le a TK Kutatási Dokumentációs Központját mint adatdisztribútort, az eredeti kutatás címét és vezetőjét, valamint az adat KDK-beli url-jét vagy DOI-ját! Amennyiben személyes adatokhoz fér hozzá egy KDK-s kutatási forrásban, azok nyilvánosságra hozatala tilos!
Please cite the Centre for Social Sciences, Research Documentation Centre as the distributor of the data, the title of the original research and its research head, and the url or the DOI of the research collection at the RDC! If you encounter any personal data in a source at the RDC, it is prohibited to publish them!
Title in English: | The Effect of Discrimination on Student Effort: A Lab-in-the-Field Experiment | ||
---|---|---|---|
Keywords: | diszkrimináció, kérdőív, kísérlet, oktatás | ||
Keywords in English: | discrimination, survey, experiment, education | ||
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HM Sociology L Education > L Education (General) |
||
Divisions: | Funded research group | ||
Research funder: | NKFIH FK137765 | ||
Depositing User: | Enikő Meiszterics | ||
Date Deposited: | 26 Nov 2024 14:48 | ||
Last Modified: | 03 Dec 2024 10:09 | ||
Related papers or data collections: | Kisfalusi, Dorottya and Hermann, Zoltán and Keller, Tamás (2022) Discrimination in teacher assesment. [Data Collection] | ||
URI: | https://openarchive.tk.mta.hu/id/eprint/631 | ||
Actions (login required)
|