Kmetty, Zoltán and Koltai, Júlia and Stefkovics, Ádám and Rakovics, Zsófia and Knap, Árpád and Váradi, Bendegúz (2024) Digital Data Collection through Data Donation. [Data Collection]
Abstract
A digitális adatokhoz való hozzáférés standard módja az API-k voltak, de a nagy közösségi oldalak - például a Facebook vagy az Instagram - gyakorlatilag letiltották ezeket a csatornákat. Ezek a változások új digitális adathozzáférési modellek kidolgozását implikálták. Az egyik legígéretesebb új megközelítést adat adományozásnak (data donation) hívják. A GDPR-kötelezettségek miatt a nagy platform szolgáltatóknak „adatletöltési csomagok” (DDP) révén hozzáférést kell biztosítaniuk a felhasználóknak a saját adataikhoz. A „data donation” modellben a kutatók felkérik a felhasználókat, hogy osszák meg velük a platform által tárolt digitális adataikat. A vállalatok helyett a felhasználókkal való partnerség legfontosabb előnye, hogy átláthatóbbá válik az adatgyűjtési folyamat az adatközlők számára. Mivel ez a kutatási megközelítés a résztvevőkkel való aktív együttműködésre épül, nagyon egyszerű ezt az adatgyűjtést összekapcsolni survey kutatással. A két adattípus ötvözése ideális módja annak, hogy kihasználju k egyedi erősségeiket és átlépjünk korlátaikon. Kutatásunk célja egy multi-platform adatgyűjtés volt, magyar internetezők reprezentatív mintáján. A multi-platform itt nem csak azt jelenti, hogy digitális adatokat és survey adatokat kombinálunk, hanem azt is, hogy különféle forrásokból - Facebook, Instagram, TikTok, Twitter és Google - származó digitális adatokat is gyűjtünk. Ez az adatgyűjtési design teljesen egyedülálló és újszerű, nemzetközi szinten sincs olyan projekt, amely párhuzamosan gyűjt reprezentatív mintán multiplatform megközelítéssel közösségi adatokat.
The standard way to access digital data was through APIs, but the big social media sites like Facebook and Instagram have blocked these channels. These changes have implied the development of new digital data access models. One of the most promising new approaches is called data donation. GDPR obligations require large platform providers to offer users access to their data through "data download packages" (DDPs). In the data donation model, researchers invite users to share their digital data stored by the platform. The key benefit of partnering with users rather than companies is that it makes the data collection process more transparent for participants. As this research approach is based on active collaboration with participants, it is very easy to link this data collection with survey research. Combining the two data types is an ideal way to exploit their unique strengths and overcome their limitations. The aim of our research was a multi-platform data collection on a representative sample of Hungarian internet users. Multi-platform here means not only combining digital data and survey data, but also collecting digital data from different sources - Facebook, Instagram, TikTok, Twitter and Google. This data collection design is completely unique and novel, there is no other project internationally that collects social media data in parallel on a representative sample using a multi-platform approach.
Legal and ethical issues
Minden másodfelhasználás esetében hivatkozza le a TK Kutatási Dokumentációs Központját mint adatdisztribútort, az eredeti kutatás címét és vezetőjét, valamint az adat KDK-beli url-jét vagy DOI-ját! Amennyiben személyes adatokhoz fér hozzá egy KDK-s kutatási forrásban, azok nyilvánosságra hozatala tilos!
Please cite the Centre for Social Sciences, Research Documentation Centre as the distributor of the data, the title of the original research and its research head, and the url or the DOI of the research collection at the RDC! If you encounter any personal data in a source at the RDC, it is prohibited to publish them!
Title in English: | Digital Data Collection through Data Donation | ||
---|---|---|---|
Keywords: | digitális adatok, adat donáció, survey, adatletöltési csomag, Facebook, Google, YouTube, Instagram, TikTok | ||
Keywords in English: | digital trace, data donation, survey, Data Download Packages (DDP), Facebook, Google, YouTube, Instagram, TikTok | ||
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HM Sociology |
||
Divisions: | Funded research group | ||
Research funder: | HUN-REN Központ (kiemelt projekt) | ||
Depositing User: | Enikő Meiszterics | ||
Date Deposited: | 07 Nov 2024 16:30 | ||
Last Modified: | 11 Nov 2024 10:42 | ||
Related papers or data collections: |
Kmetty, Zoltán and Stefkovics, Ádám and Számely, Júlia and Deng, Dongning and Kellner, Anikó and Pauló, Edit and Omodei, Elisa and Koltai, Júlia
(2023)
Determinants of willingness to donate data from social media platforms in the US and Hungary.
[Data Collection]
Kmetty, Zoltán and Németh, Renáta and Vancsó, Anna and Váry, Dániel and Knap, Árpád and Boros, Krisztián and Mogyorósi, Pálma (2022) Text analytics and Social Media research. [Data Collection] |
||
URI: | https://openarchive.tk.mta.hu/id/eprint/629 | ||
Actions (login required)
|